Τσιγγάνοι και παρανομία. Κληρονομικό ή επίκτητο χαρακτηριστικό τους?

16
125

Πολύς λόγος έγινε τώρα τελευταία για τη δράση των τσιγγάνων της περιοχής μας με παράνομες ασχολίες και παρενόχληση των υπολοίπων πολιτών. Στη συνείδηση του κόσμου είναι συνυφασμένη η έννοια «τσιγγάνος» ή «γύφτος» με την κλεψιά και την παρανομία γενικότερα. Τελικά, η ενασχόλησή τους με παράνομες δραστηριότητες είναι συνέπεια της κληρονομικότητας τους, είναι δηλαδή στο αίμα τους, στο DNA τους, ή είναι χαρακτηριστικό επίκτητο, που αποκτήθηκε δηλαδή απο τις άθλιες συνθήκες διαβίωσης, το περιβάλλον τους, την απομόνωση τους στο πέρασμα των χρόνων?

Πριν συνεχίσω θεωρώ σκόπιμο να κάνω μια σύντομη ιστορική αναδρομή για την καταγωγή των τσιγγάνων και τη διαφορά μεταξύ τσιγγάνου και γύφτου.

Οι τσιγγάνοι κατάγονται από ινδική νομαδική φυλή.που είχε αποσπασθεί τον 3ο αιώνα από την Ινδία και παρέμεινε στην Περσία για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ενας κλάδος τους κατά τον 8ο αιώνα εισήλθε στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία και στον ελλαδικό χώρο. Έτσι εφιλοξενήθησαν επι αιώνες στα όρια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, ανέμειξαν τη γλώσσα τους με πολλές ελληνικές λέξεις και αυτοαποκαλεστηκαν Rom, για να δείξουν ότι είναι κάτοικοι της Ρωμαϊκής χώρας.

Ο άλλος κλάδος τους κατευθύνθηκε προς την Αίγυπτο όπου έμειναν εκεί για πολύ καιρό. Αργότερα επεκταθηκαν προς βόρεια Αφρική, Ισπανία και Ευρώπη.

Κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας πολλοί τσιγγάνοι ήρθαν στην Ελλάδα από την Αίγυπτο και την βόρεια Αφρική. Αυτοί ονομαστηκαν εδώ «Γύφτοι», απο το «Αιγύπτιοι». Οι γύφτοι χρησιμοποιηθηκαν απο τους Τούρκους κατακτητές για τις αγγαρίες και τις πιο απάνθρωπες δουλειές και βασανισμούς σε βάρος των Ελλήνων. Γι αυτό οι Έλληνες τους λεγόμενους «Τουρκογυφτους» τους έχουν συνδέσει με τις χειρότερες ιστορικές αναμνήσεις.

Οι τσιγγάνοι λοιπόν ήταν παλαιότεροι των γύφτων στον ελλαδικό χώρο και είχαν ήδη αναμειχθεί έως ένα βαθμό με ελληνικό αίμα. Με την πάροδο του χρόνου τσιγγάνοι και γύφτοι αναμειχθηκαν μεταξύ τους, με αποτέλεσμα να χρησιμοποιούμε σήμερα τους ίδιους όρους αδιακρίτως.

Φτάνουμε στη σημερινή εποχή, όπου οι τσιγγάνοι συνεχίζουν να βιώνουν τον νομαδικό τρόπο ζωής, τον ίδιο σε όλη την Ευρώπη. Κατηγορούνται απο τους πολίτες σε πολλές περιοχές ότι δεν αλλάζουν με τίποτα, το έχουν στο αίμα τους να παρανομούν. Είναι όμως έτσι?

Θα σας αναφέρω την υπόθεση μιας κωμικής ταινίας που είχα δει κάποτε, με τον Έντι Μέρφι, και τα συμπεράσματα και σχόλια δικά σας..

Στην ταινία ήταν δύο αδέλφια, προχωρημένης ηλικίας, επιχειρηματίες, επικεφαλής μεγάλου ομίλου. Μέσα στην αννοία τους λοιπόν, έβαλαν ένα στοιχημα μεταξύ τους: να πάρουν έξω απ΄το δρόμο έναν τυχαίο αλήτη(Εντυ Μέρφι) και να τον κάνουν με τέχνασμα συνεργάτη και προεδρο του ομίλου. Ο ένας λοιπόν υποστήριζε ότι δεν θα πετύχει, και ο αλήτης θα παραμείνει αλήτης, δεν θα προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της νέας του ζωής, και θα προσπαθήσει να κλέψει απ΄τον όμιλο και τελικά θα τον οδηγήσει σε ζημιές με κακοδιαχείρηση. Ο άλλος υποστήριζε ότι το αλάνι θα προσαρμοστεί σιγά σιγά, θα αγαπήσει το νέο τρόπο ζωής και θα μεγαλουργήσει κάνοντας τον Ομιλο ισχυρότερο. Τελικά αυτός ο δευτερος κέρδισε το στοίχημα και ο αλήτης αποδείχθηκε καλύτερος στη διαχείρηση των επιχειρήσεων απο άλλους μορφωμένους καλοαναθρεμένους…

Σίγουρα προκειται για μια απλη κωμωδία, που όμως περνάει ένα μήνυμα και βάζει σε σκέψεις.

Και περνάμε ξανά στο ερώτημα: είναι η συμπεριφορά των τσιγγάνων προιόν της φτώχειας, των δύσκολων συνθηκών διαβίωσης, του περιβάλλοντος και της νοοτροπίας που μεγαλώνουν τα τσιγγανόπαιδα, της απομόνωσης και του νομαδικού τρόπου ζωής?

Μήπως είναι η συμπεριφορά τους καθορισμένη απ΄το DNA τους?

Για να είμαι πιο αντικειμενικός θα αναφέρω κι ένα παράδειγμα που υποστηρίζει την τελευταία άποψη. Επι Τουρκοκρατίας, σύμφωνα με το σουλτανικό διάταγμα για το θεσμό του παιδομαζώματος, υποχρεούται κάθε ελληνική οικογένεια να στείλει τον άρρεν ηλικίας 14-17 ετών στον τουρκικό στρατό και εκπαιδευτήρια, στις υπηρεσίες του σουλτάνου εφ’ όρου ζωής. Αν αρνούνταν η οικογένεια, τιμωρουνταν με θανατική ποινή ο πατέρας και επαιρναν το παιδί με τη βία. Αυτά μόνο για τους Ελληνες. Προαιρετικά ο νόμος ίσχυε και για τους Σερβους και άλλους σλαβόφωνους. Ανεπιθύμητοι ήταν οι εβραίοι, αλβανοί, αρμένιοι, τσιγγάνοι κ.α. Δηλαδή οι Τούρκοι αναγνωριζαν στους Ελληνες κάποια προτερήματα και χαρακτηριστικά σωματικά, πνευματικά και ψυχικά που δεν τα είχαν άλλες εθνότητες..?

Όπως και να έχει η δική μου άποψη είναι ότι όλοι μας, απο οποιαδήποτε εθνότητα και καταγωγή, έχουμε κάποια προτερήματα, ελλατώματα που αποκτούνται απ’τον τρόπο διαπαιδαγώγησης και το κοινωνικό περιβάλλον, κι επίσης έχουμε κάποια κληρονομικά ψυχικά, σωματικά, πνευματικά χαρακτηριστικά, κάποιο κληρονομικό ταλέντο, μια κλίση και ροπή προς κάπου, που όμως αν δεν βρουν πρόσφορο έδαφος δεν πρόκειται ποτέ να αναδειχθούν…

Κι ένα τελευταίο, ο Τσάρλι Τσάπλιν ήταν τσιγγάνικης καταγωγής, όπως και πολλοί άλλοι που μεγαλουργησαν και εκαναν καριέρα γιατί βρήκαν προσφορο έδαφος και το κατάλληλο περιβάλλον…

Θεόδωρος

Σχόλια από Facebook

Σχόλια

16 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Εύλογη η απορία που διατυπώνεται στο άρθρο. Απ’ όσο ξέρω υπάρχουν δυο βασικές θεωρίες εξέλιξης: ο Λαμαρκισμός που υποστηρίζει ότι τα επίκτητα χαρακτηριστικά μεταβιβάζονται στο DNA. πχ η καμηλοπάρδαλη τεντώνει το λαιμό της για να φτασει τα ψηλά φύλλα και μετά απο γεννιές αποκτά μακρύ λαιμό. και ο Δαρβινισμός που υποστηρίζει οτι αυτοί που «τυχαίνει» να έχουν τα πιο συμφέροντα χαρακτηριστικά, οι ικανότεροι, επιβιώνουν και κληροδοτούν και τα χαρακτηριστικά τους. η πονηριά κι η κλεψιά είναι ικανότητες επιβίωσης και αναπτύσσονται σε αυτούς που έχουν ανάγκη. αλλά είναι και προσωπική ηθική επιλογή πχ φτωχός πλην τίμιος.

  2. Κατ’ αρχήν να πω ένα μπράβο στον Θεόδωρο για το άρθρο του το οποίο θίγει ένα θέμα-πρόβλημα- το οποίο είναι ζωντανό και το βιώνουμε και στην περιοχή μας και έχω αναφερθεί σ’ αυτό με το άρθρο «Καταυλισμός Αθιγγάνων στο Πυρί και διακίνηση ναρκωτικών»
    By admin on Οκτ 15, 2009 with .
    Συμφωνώ σε όλα όσα γράφει ο Θεόδωρος καθώς και στα ελαφρυντικά τα οποία δίνει σ’ αυτούς τους ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ !!
    Θα ήθελα όμως να προσθέσω και τα εξής :
    «ΠΕΝΙΑ ΤΕΧΝΑΣ ΚΑΤΕΡΓΑΖΕΤΑΙ» : Δηλαδή η ανάγκη για επιβίωση δημιουργεί τέχνες ή τρόπους επιβίωσης !!!!!
    Υ.Γ.: «Αν η φτώχεια είναι η μητέρα του εγκλήματος, η σκληρή ανάγκη είναι ο πατέρας του» . (Λα Μπρυγιέρ) .
    Κανένας δεν δικαιολογεί παραβατικές πράξεις των ΑΝΘΡΩΠΩΝ αυτών ,όμως θα πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν μας τις συνθήκες με τις οποίες μεγαλώνουν αυτοί και τα παιδιά τους καθώς επίσης και την παιδεία που δεν αποκτούν !!!!
    Ίσως κάποιος μου πει «οι ίδιοι επέλεξαν τον τρόπο που θα ζήσουν !!!!»
    Θα του απαντήσω πως «αυτή τη ζωή κάνουν αιώνες τώρα ως φυλή!!!!»
    Μετά ρε παιδιά επειδή έχουμε μάθει να «διυλίζουμε τον κώνωπα» τουλάχιστον ας μην «καταπίνουμε την κάμηλο»
    Μας πειράζει που αυτοί κλέβουν για να φάνε αλλά κάνουμε γαργάρα τους πολιτικούς μας που μας ΚΑΤΑΚΛΕΒΟΥΝ !!!
    Μας πειράζει γιατί κάνουν εμπόριο ναρκωτικών αλλά η κόκα που σερβίρεται στα σαλόνια του Κολωνακίου και οι «αρχές» κάνουν τα θεόστραβα μάτια !!!
    Μας πειράζει γιατί δεν κάνουν μπάνιο και βρωμάνε αλλά την δυσοσμία που βγαίνει από τα σαλόνια της Εκάλης και ενίοτε των διαδρόμων της βουλής απλά την σχολιάζουμε !!!
    Μας πειράζει που ζουν σε τσαντίρια αλλά ……. μήπως αυτοί που ζουν στις επαύλεις με τις πισίνες είναι περισσότερο «Γύφτοι» ;
    Υπάρχου χιλιάδες ερωτήματα ακόμη και αν κάποιος με ρωτούσε θα του απαντούσα πως «θα προτιμούσα να ζω σαν πραγματικός γύφτος, αθίγγανος, τσιγγάνος ,ρόμα και όπως αλλιώς λέγονται, παρά στα σαλόνια ………. σαν γύφτος!!!!
    ΛΕΥΤΕΡΙΑ ΣΤΟΥΣ ΓΥΦΤΟΥΣ ΤΟΥ DA CAPO !!!!

  3. Διαβασα το αρθρο και μπορω να πω πως ηταν μια καλη προσπαθεια Θεοδωρε.Σιγουρα βεβαια το θεμα των Τσιγγανων δεν μπορει να εξαντληθει σε ενα αρθρο,σημασια μεγαλη εχει και ο υποκειμενικος παραγοντας,δηλαδη ο τροπος που ο καθενας αντιμετωπιζει το θεμα αυτο.Σιγουρα το αρθρο με καλυψε σε μεγαλο βαθμο,η δε αποψη μου ειναι κοινη με τη δικη σου.Θεωρω και εγω οτι το πως μεγαλωνει καποιος ανθρωπος καθοριζει τη συμπεριφορα του.Οι τσιγγανοι μεγαλωνουν σε ενα περιβαλλον απολυτης ενδειας και αυτο επηρεαζει και το βιο τους.Αν οι ιδιοι ανθρωποι ειχαν μεγαλωσει οπως εμεις η συμπεριφορα τους θα ηταν ριζικα διαφορετικη.Περα απο αυτο ομως θελω να σημειωσω που δεν βλεπω οτι εσυ κανεις στο αρθρο σου.Οι τσιγγανοι κρινονται απο εμας βαση των δικων μας κανονων,εθνικων και κοινωνικων.Δε σημαινει οτι εμεις ειμαστε οι απολυτα σωστοι που μπορει να κρινουμε τη συμπεριφορα των αλλων ειτε ειναι τσιγγανοι ειτε οχι.Σε μερικες περιπτωσεις μπορει να ισχυει το αντιθετο.Και τελος ειναι σιγουρο και συμφωνω απολυτα πως πολλοι τσιγγανοι εχουν μεγαλουργησει ιδιως στις τεχνες.Ο λαος των Τσιγγανων μπορει να αντιμετωπιζει την περιφρονηση μεγαλης μεριδας της κοινης γνωμης ομως ουδεις μπορει να αμφισβητησει πως εχει δημιουργησει ενα αξιοσημειωτο πολιτισμο.Και για να προλαβω τις αντιδρασεις πανω σε αυτο πολιτισμος δεν ειναι μονο ενας Σωκρατης η ενας Πλατωνας αλλα ειναι και μια πλειαδα ηθων,εθιμωντραγουδιων,χορων κτλ.

  4. Και κατι αλλο που μου ηρθε στο μυαλο σχετικα με τους Τσιγγανους και θεωρω οτι ειναι ιδιαιτερα σημαντικο.Μεχρι πριν λιγες δεκαετιες οι Τσιγγανοι συγκριτικα με την π.λειοψηφια του υπολοιπου πληθυσμου παντα στην Ευρωπη δεν ηταν φτωχοι.Ουτε ανηκαν στο κοινωνικο περιθωριο.Στις ευρωπαικες πολεις οι Τσιγγανοι ζουσαν διπλα στους Λευκους ευρωπαιους και ασκουσαν τεχνες οπως του σιδερα και του πεταλωτη αλογων με ιδιαιτερη δεξιοτεχνια μαλιστα.Στη χωρα μας υπηρχαν περιοχες οπως η Θεσσαλια οπου οι Τσιγγανοι ζουσαν απολυτως αρμονικα με τον υπολοιπο πληθυσμο και μαλιστα υπηρχαν και περιστατικα μεικτων γαμων μερικες φορες.Τι αλλαξε ομως?Θεωρω πως οι Τσιγγανοι χαρακτηριζονται γενικοτερα απο ενα συντηρητισμο και προσκολληση στις παραδοσεις κατι που δεν τους επετρεψε να συμβαδισουνμε τις κοινωνικες εξελιξεις κατι που μοιραια οδηγησε στην περιθωριοποιηση τους.Θεωρω δε πως η χαμενη τους ευκαιρια ηταν η δεκαετια του 80 τοτε που θα μπορουσαν να απασχολουνται στις βιομηχανιες που παρουσιαζαν τοτε ελλειψη εργατικου δυναμικου.Αυτοι αδρανησαν ομως τοτε με αποτελεσμα οταν αργοτερα ηρθαν οι μεταναστες να μην βρισκουν δουλεια.

  5. Οσον αφορα το παιδομαζωμα Θεοδωρε δεν ξερω αν ισχυει αυτο που παραθετεις παντως μια λογικη εξηγηση που θα μπορουσε να δοθει ειναι πως πολλοι που συμμετειχαν τοτε στην οθωμανικη διοικηση ηταν ελληνικης καταγωγης οποτε ενδεχομενως αυτο επαιζε καποιο ρολο.

  6. Άλλοι οι τσιγγάνοι κι άλλοι οι γύφτοι παιδιά.
    Το άρθρο αναφέρετε προφανώς σε γύφτους. Είναι διαφορετικές φυλές.
    Αν γνωρίσετε τσιγγάνους κι όχι γύφτους θα αισθανθείτε φτωχοί.

  7. Τα μεσα αναπαραγαγουν αυτες τις ημερες ειδηση σχετικα με δυο παιδια που βρεθηκαν στον Συνοικισμο εγκατελλειμενα σε μια τρωγλη ζωντας σε απανθρωπες συνθηκες.Καλο θα ηταν να αναρτηθει και εδω η ειδηση αυτη καθως αφορα γεγονος της πολης μας.

  8. Δράμα μεγάλο ναι Μάριε είχε δείξει την οικογένεια να ζει στα χαλάσματα κάπου στον συνοικισμό κι ο Χαρδαβέλας στο ρεπορτάζ για τους λαθρομετανάστες στην Θήβα αλλά αποσιωπήθηκε το γεγονός και τότε.
    Προσβάλλεται η αισθητική του μέσω πολίτη (κοινώς χαλάει την σούπα το ίματζ δηλαδή) κι αποστρέφει το βλέμμα από αυτούς που τρέφονται απ τα σκουπίδια κυριολεκτικά μέσα στην Θήβα.
    Χάλια μαύρα…

  9. Φίλε Μάριε θα μπορούσα να αναφέρω και άλλα για τους τσιγγάνους ότι ήταν τεχνίτες, σιδηρουργοί κτλ όταν ήρθαν στον ελλαδικό χώρο, αλλά σε ένα άρθρο δεν χωρανε όλα, θα γινόμουν κουραστικός.
    Φίλε Αντρεα, στο κείμενο κάνω εναν διαχωρισμό μεταξύ τσιγγάνων και γύφτων και της χρονικά διαφορετικής τους προσελευσης στην Ελλάδα, αλλά μην ξεχνάμε ότι οι ρίζες τους είναι κοινές στα βάθη των αιώνων. Ίσως οι τσιγγάνοι να θεωρούνται πιο πολιτισμένοι κι ενταγμένοι στην σύγχρονη κοινωνία αλλά ο διαχωρισμός τους παραμένει δύσκολος για μας.
    Το θέμα είναι αν υπάρχει ακόμα ευκαιρία γι αυτούς τους ανθρώπους να γίνουν αποδεκτά και χρήσιμα μέλη της κοινωνίας μας. όπως και να το κάνουμε αυτή είναι η κοινωνία μας κι έχει καποιους κανόνες συμπεριφοράς. Γιατί όσο και υποκειμενικά να το βλέπουμε εμείς φίλε Μάριε, η άσχημη συμπεριφορά και η παρανομία δεν είναι υποκειμενική έννοια. Η παρανομία και η παρενόχληση των υπολοίπων πολιτών εχει καθαρά αντικειμενικά κριτήρια…

  10. Θεοδωρε το ξερω και γραφω ακριβως αυτο οτι σε ενα αρθρο ειναι δυσκολο να αναπτυχθει ενα θεμα και ιδιαιτερως το συγκεκριμενο.Τα σχολια μου λοιπον ηταν καθαρα συμπληρωματικα και δεν προσπαθησα να υπονοησω οτι κατι εχεις ξεχασει.Τωρα οσον αφορα τα υπολοιπα η παρανομια σαφως και οριζεται με αντικειμενικα κριτηρια αφου υποδηλωνει τη μη συμμορφωση με τους νομους.Εκει που τα πραγματα περιπλεκονται ειναι στον ορισμο της ανηθικοτητας.Τι ειναι ηθικο συμφωνα με τους Τσιγγανους και τι συμφωνα με τους υπολοιπους?Τι ειναι ηθικο συμφωνα με εσενα και τι συμφωνα με εμενα?Και αν ακομη η ηθικη μπορει να εχει εναν και μοναδικο ορισμο πως μπορει καποιος να κρινει τους Τσιγγανους χωρις πρωτα να κρινει τον εαυτο του?Δεν αποτελει καποια νυξη προς εσενα αυτο αλλα εχω την αισθηση πως κρινουμε τους Τσιγγανους με καποια κριτηρια που απτονται της ηθικης οταν δεν εχουμε απαντησει στα παραπανω ερωτηματα.Δηλαδη για να γινω πιο σαφης εμεις δεν εχουμε στις ταξεις μας ανθρωπους που κλεβουν,που κανουν απατες κλπ.Ειναι βεβαια πολυ μεγαλο το θεμα αυτο αλλα δε θεωρω οτι ειναι και ασχετο.

  11. Κατα τα αλλα εχω και εγω την απορια σχετικα με το ποια ειναι η διαφορα μεταξυ των Τσιγγανων και των Γυφτων.Ο Θεοδωρος βεβαια στο αρθρο αναφερει μια διαφορα.Συγκεκριμενα αναφερει πως οι Γυφτοι ηρθαν αργοτερα στη χωρα μας απο την Αιγυπτο.Φανταζομαι πως μια αλλη διαφορα θα ειναι και στη διαλεκτο τους.Κατα τα αλλα ομως ισχυει αυτο που γραφει και ο Θεοδωρος σε ενα σχολιο.Οτι δεν μπορεις να ξεχωρισεις ποιος ειναι Γυφτος και ποιος Τσιγγανος.Ας πουμε στην περιοχη μας τι απο τα δυο ειναι οσοι κατοικουν στον καταυλισμο?

  12. Όταν πάτε στην κάτω Αχαγιά στην Αχαΐα και στην Αγία Βαρβάρα Αττικής θα καταλάβετε τις διαφορές τσιγγάνων και γύφτων.
    Όπως επίσης εδώ αναφέρει και διαφορές στην εμφάνιση τους:
    5. Χαρακτηριστικά
    γ. Οι Τσιγγάνοι είναι χαλκόχρωμοι και αυγουλοπρόσωποι. Οι γύφτοι είναι μαυριδεροί.
    http://tinyurl.com/y9qftj6

    Ποια έννοια δίνουμε εμείς στις ονομασίες είναι το κυριότερο Θεόδωρε και Μάριε και βέβαια οι ίδιοι οι τσιγγάνοι για την φυλή τους.
    Είναι σίγουρο πάντως ότι αν αποκαλέσεις γύφτο τον τσιγγάνο έχεις μπλέξει άσχημα επειδή το θεωρούν μεγάλη βρισιά.

  13. Άσπροι ,μαύροι , κίτρινοι , αυγουλοπρόσωποι , στρογγυλοπρόσωποι , ξανθοί, μελαχρινοί, χριστιανοί, μουσουλμάνοι, βουδιστές , ινδουιστές, κουτσοί, στραβοί, κουλοί κ.λ.π. !!!!!!!!!
    Μήπως αναπνέουν ο καθένας διαφορετικό αέρα αποό τον δικό μας και δεν το έχω καταλάβει;;;
    Μήπως ζουν κάτω από άλλον ήλιο και ακόμα ζω με την εντύπωση πως ο ήλιος είναι ένας ;;;;
    Όπως λέει και η θρησκεία σας , όλοι πλάσματα του Θεού είμαστε !!!!!
    Τότε ποιός ο λόγος να κάνουμε από μόνοι μας διακρίσεις ρε παιδιά ;;;;;;;
    Καθένας επιλέγει να ζήσει την ζωή που του ταιριάζει και που γουστάρει !!!!!
    Στο φινάλε γι’ αυτό φτιάξαμε τους ….. νόμους – πάντα στα μέτρα του ισχυρού βεβαίως βεβαίως – !!!!!!!!!!
    Όταν μάθουμε να συνυπάρχουμε και να συμβιώνουμε με τον εαυτό μας πρώτα απ’ όλα τότε θα κάνουμε πιο εύκολη την ζωούλα μας …που …..πιστέψτε με είναι πολύ μικρή για να την αναλώνουμε σε ΜΑΛΑΚΙΕΣ !!!!!!!

  14. Ολοι οι ανθρωποι ειναι ισοι και εχουν τα ιδια δικαιωματα ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ.Αν μια κοινωνικη ομαδα δεν το σεβεται αυτο και δημιουργει προβληματα τοτε δικαιως περιθωριοποιειτε.

Απάντηση