- ΒΟΙΩΤΙΑ, ΕΛΛΑΔΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ, ΘΗΒΑ

Τσικνοπέμπτη με τα ‘μπουλούκια’ στη κεντρική πλατεία της Θήβας-Το έθιμο του Βλάχικου Γάμου

ΑΠΟΚΡΙΕΣ 2016 ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΘΗΒΑΙΩΝ

Η Θήβα απέχει από την Αθήνα μόλις 86 χιλιόμετρα!

Έτσι, την  Κυριακή της Αποκριάς όσο και την Καθαρά Δευτέρα μένουμε Θήβα συμμετέχοντας στο έθιμο του Βλάχικου Γάμου. Όσοι  επισκεφτούν την πόλη μας  δεν θα είναι  απλώς  θεατές αλλά μπορούν  να συμμετέχουν  ενεργά μαζί με τους ντόπιους  σε ένα παραδοσιακό γλέντι  με ελληνικό χαρακτήρα!

Τα κεράσματα κατά τη διάρκεια των εθίμων σε όλο τον Δήμο Θηβαίων  είναι δωρεάν, τόσο σε κρασί όσο και σε εδέσματα. 

Τα νταούλια και οι πίπιζες βγαίνουν στους δρόμους από την Τσικνοπέμπτη κιόλας…. 

Τσικνοπέμπτη 

«Πιάνονται» τα προζύμια για τον Βλάχικο Γάμο. Τα «μπουλούκια», οι παρέες δηλαδή των Βλάχων, συγκεντρώνονται το βράδυ στην Κεντρική Πλατεία της Θήβας και  μαζί με τους παρευρισκομένους, διασκεδάζουν και χορεύουν με νταούλια και πίπιζες, μέχρι να αποσυρθούν στις ταβέρνες της πόλης μαζί με δημότες και επισκέπτες, για να συνεχίσουν το γλέντι μέχρι πρωίας. Όλα προμηνύουν τις χαρές και τα μεθύσια που θα έρθουν.

Κυριακή της Τυρινής

Το μεσημέρι, οι «Καπεταναίοι» με τον Πανούση (υπηρέτη), το Φλάμπουρο και τα παραδοσιακά όργανα, νταούλι και πίπιζα, φέρνουν βόλτα τα βλάχικα κονάκια και συναθροίζουν τα παλικάρια του «μπουλουκιού», τους Βλάχους,  Μακεδόνες και Λιάπηδες. Οι παρέες συγκεντρώνονται στον κεντρικό πεζόδρομο, την οδό Επαμεινώνδα και την πλατεία της Θήβας, με χορούς, τραγούδια και ασταμάτητο γλέντι και κρασί μέχρι αργά τη νύχτα.49060615

Καθαρά Δευτέρα το πρωί

Σκούζει ο «σκάρος» (εγερτήριο των Βλάχων, εωθινό). Κάθε «μπουλούκι» ανάβει τη φωτιά στην κεντρική πλατεία, στον πεζόδρομο της οδού Επαμεινώνδα, και ψήνεται στη θράκα η «προπύρα», η πίτα της νύφης. Γύρω από την φωτιά τα παλικάρια χορεύουν τον Πυρρίχιο χορό. Γλέντι και κρασί μέχρι τις 12.00 το μεσημέρι, οπότε και οι παρέες συγκεντρώνονται στο γραφικό ξωκλήσι της «Αγιατριάδας» για φαγητό και για τις στερνές σκοτούρες της γαμήλιας «πομπής» και της τελετής του «γάμου».

Όλοι μαζί οι Βλάχοι στρώνουν κοινό τραπέζι με νηστίσιμα φαγητά, τα οποία μοιράζονται μαζί με τους επίσημους καλεσμένους και όλο τον κόσμο των επισκεπτών και τσουγκρίζουν μαζί τους τα ποτήρια με την εκλεκτή ρετσίνα της Θήβας.

Vlaxikos_Gamos_Thivas

»2 το μεσημέρι ξεκινά η γαμήλια πομπή»

Το ζεύγος ανεβασμένο σε άμαξα, την οποία σέρνουν διαλεχτά άλογα. Τα «μπουλούκια» και οι επισκέπτες ακολουθούν χορεύοντας και όλοι εύχονται στο ζεύγος «βίον ανθόσπαρτων». Η πομπή θα καταλήξει στην οδό Πινδάρου, όπου είναι τοποθετημένες οι καλύβες των συμπέθερων.

Εκεί θα γίνει το «ξύρισμα» του γαμπρού και ο φημισμένος σκωπτικός διάλογος των δύο συμπέθερων για το… «ελάττωμα» της νύφης. Κοινολογείται το μεγάλο μυστικό της νύφης και τελικά τα συμπεθεριά ξεδιαλύνουν τις διαφορές τους και συμφωνούν για τον γάμο των παιδιών τους.

Το μεγάλο γλέντι στη κεντρική πλατεία…  

Στη συνέχεια οι παρέες των Βλάχων συγκεντρώνονται στην Κεντρική Πλατεία, όπου ακολουθεί το αποκορύφωμα του εθίμου, που είναι ο χορός του «πεθαμένου», προχριστιανικό κατάλοιπο, Αδωνική Τελετή που συμβολίζει το τέλος του Χειμώνα και τον ερχομό της Άνοιξης, τη νίκη της ζωής πάνω στο θάνατο. Το γλέντι κορυφώνεται και τα νταούλια των Βλάχων που θα χορεύουν θα ακούγονται μέχρι το πρωί της Τρίτης.

Μετά από μία εβδομάδα, στην εορτή των Αγίων Θεοδώρων, η νύφη επιστρέφει στο πατρικό της σπίτι για να επισκεφτεί τους δικούς της, και το γεγονός αυτό γίνεται αφορμή για νέα γλέντια χορούς, με τα “Επιστρόφια”gamos-vlaxikos-thivas

Οι Βλάχοι ανανεώνουν το ραντεβού τους για την επόμενη χρονιά με την ευχή: «και του χρόνου στο μέτρο!», που σημαίνει, του χρόνου, να μετρηθούμε και να μην λείπει κανείς!

Ο Βλάχικος γάμος σαν αποκριάτικο έθιμο….

Ο Βλάχικος Γάμος της Θήβας αποτελεί σατυρική παραλλαγή τέλεσης ποιμενικού γάμου και εμφανίζεται σαν αποκριάτικο έθιμο περί τα μέσα του 19ου αιώνα στην πόλη της Θήβας.

Ενσωματώνει σύμφωνα με τους Λαογράφους στοιχεία από έθιμα και συνήθειες των βλάχικων πληθυσμών που εγκαταστάθηκαν στη Θήβα (Βλαχομαχαλάς), μετά την κάθοδό τους από την περιοχή του Ασπροπόταμου της Πίνδου λίγα χρόνια από την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους τα οποία σατιρίζει, με στοιχεία της πανάρχαιας Διονυσιακής λατρείας που διασώζονται στις μνήμες των ντόπιων κατοίκων της Θήβας, γενέτειρας πόλης του Διονύσου.

Παναγιώτα Βυλλιώτη

Δημοσιογράφος
Ολα τα άρθρα από Παναγιώτα Βυλλιώτη

Αφήστε μια απάντηση