- ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Παράταση έτους για τις πρώτες εγγραφές Κτηματολογίου στην Άμφισσα

Πίστωση χρόνου διάρκειας ενός έτους έλαβαν οι πρώτες εγγραφές στο Κτηματολόγιο για 297 περιοχές. Ανάμεσά σε αυτές και η Άμφισσας. 

Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος του Κτηματολογίου Δημήτρης Σταθάκης, στις 297 περιοχές στις οποίες έληγε φέτος η προθεσμία, τα «αγνώστου ιδιοκτήτη ακίνητα» που θα περιέρχονταν στο Δημόσιο αντιστοιχούν στο 6% του συνόλου. Ωστόσο, στην πραγματικότητα -όπως είπε- το ποσοστό είναι πιο κοντά στο 1%, αφού τα 4/5 ανήκουν ήδη στο Δημόσιο, το οποίο δεν είχε την υποχρέωση να τα δηλώσει και έτσι δεν το έπραξε.

Μεταξύ των δήμων που έλαβαν παράταση, περιλαμβάνονται περιοχές όπως οι: Νίκαια, Ηλιούπολη, Χαλκίδα, Σαλαμίνα, Πειραιάς, Κορωπί, Χαλάνδρι, Αγία Παρασκευή, Πέραμα, Παπάγου, Νέα Σμύρνη, Μέγαρα, Μαρούσι, Ζωγράφου, Βύρωνας, Καισαριανή, Ελευσίνα, Μελίσσια, Δραπετσώνα, Κερατσίνι, Σπάτα, Καρπενήσι, Ρέθυμνο, Κέρκυρα, Σύρος, Ζάκυνθος, Χίος, Σκιάθος, Αμφισσα, Σέρρες, Πρέβεζα, Θεσσαλονίκη, Αμαλιάδα, Κόρινθος, Καβάλα, καθώς και πολλές άλλες μεγαλύτερες ή μικρότερες πόλεις σε όλη τη χώρα.

Σημειώνεται ότι όσον αφορά τα προγράμματα κτηματογράφησης της περιόδου 1997-1999 ο χαρακτηρισμός «αγνώστου ιδιοκτήτη» αποδίδεται σε ένα ακίνητο εφόσον δεν δηλώθηκε για 15 χρόνια, ενώ για τα προγράμματα από το 2008 και μετά ως «ορφανά» χαρακτηρίζονται όσα δεν έχουν δηλωθεί 8 χρόνια μετά την έναρξη της λειτουργίας του κτηματολογικού γραφείου σε κάθε περιοχή.

Μέχρι σήμερα, ο Φορέας μετρά συνολικά 338.712 «ορφανά», με τα 135.612 να έχουν περισσότερους από έναν συνδικαιούχους.

Γεωγραφικά, πάντως, εντοπίζονται κυρίως σε ορεινές περιοχές όπου δεν είχαν ιδιαίτερες αξιώσεις οι ιδιοκτήτες τους, ενώ με δεδομένο ότι τα προγράμματα κτηματογράφησης έχουν ολοκληρωθεί εδώ και πολλά χρόνια, ελάχιστοι ήταν εκείνοι που επικοινώνησαν με το Κτηματολόγιο έτσι ώστε να εξεταστούν οι εναλλακτικές τους.

Νέες ψηφιακές υπηρεσίες

Στην ίδια συνέντευξη τύπου παρουσιάστηκαν οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες που τέθηκαν το τελευταίο διάστημα σε λειτουργία για την 24ωρη, ασφαλή και εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση των πολιτών αλλά και των επαγγελματιών που καθημερινά έρχονται σε επαφή με το Κτηματολόγιο. «H ψηφιοποίηση του Κτηματολογίου είναι ένα σημαντικό και αναπόσπαστο κεφάλαιο του ευρύτερου ψηφιακού μετασχηματισμού του Κράτους. Και συνδέεται με κρίσιμους τομείς της καθημερινότητας όλων μας όπως η χωροταξία, οι χρήσεις γης, το Περιβάλλον και η ακίνητη ιδιοκτησία. Με τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες φέρνουμε το Κτηματολόγιο στο σπίτι του κάθε πολίτη και βελτιώνουμε σημαντικά τη συνεργασία με τους επαγγελματίες δικηγόρους, συμβολαιογράφους, μηχανικούς», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης και πρόσθεσε πως «σταδιακά δημιουργούμε ένα ενιαίο ψηφιακό Περιβάλλον για την Χωροταξία»  το οποίο θα απαρτίζεται από:

  • Τις Ψηφιακές Υπηρεσίες του Κτηματολογίου
  • Την ΓΕΩΠΥΛΗ του Κτηματολογίου, η οποία ήδη βρίσκεται σε λειτουργία
  • Τον ενιαίο Ψηφιακό Χάρτη για τον οποίο συνεργαζόμαστε με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας
  • Την ψηφιοποίηση του συνόλου των αρχείων των Υποθηκοφυλακείων, ένα τεράστιο έργο, 200 εκατ. ευρώ, το οποίο καταφέραμε να το εντάξουμε στην ομάδα των έργων που θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Ο κ. Οικονόμου με την σειρά του αναφέρθηκε στη σημασία των ψηφιακών υπηρεσιών για την καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών και επαγγελματιών καθώς στην μετατροπή της ιστοσελίδας του Κτηματολογίου σε κόμβο ενημέρωσης και συναλλαγών. «Μέσα σε 12 μήνες πάνω από 600.000 μοναδικοί χρήστες από 128 χώρες του κόσμου επισκέφθηκαν την ιστοσελίδα για ενημέρωση και χρήση ψηφιακών υπηρεσιών, ενώ υπήρχαν 360.000 νέοι μοναδικοί επισκέπτες στην ιστοσελίδα τους τελευταίους 12 μήνες εκ των οποίων οι 120.000 δήλωσαν ψηφιακά την ιδιοκτησία τους», ανέφερε χαρακτηριστικά τονίζοντας παράλληλα πως για πρώτη φορά η διαδικασία της Ανάρτησης στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε και ψηφιακά.

Ο κ. Οικονόμου τόνισε χαρακτηριστικά: «Προχωράμε με γρήγορα και σταθερά βήματα για να γίνει πραγματικά το Κτηματολόγιο ένα σύγχρονο χωροταξικό και περιβαλλοντικό εργαλείο που θα εξυπηρετεί πρωτίστως τον πολίτη, χωρίς ταλαιπωρία και περιττά έξοδα. Το μήνυμα που έστειλε εξαρχής το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ότι το δεκαπενταετές αδιέξοδο των παρατάσεων πρέπει να τελειώσει πέρασε στους πολίτες και η ανταπόκριση είναι εντυπωσιακή. Οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες που παρουσιάσαμε σήμερα, με την ένταξη όλων των Κτηματολογικών Γραφείων στον φορέα ως το τέλος του νέου έτους, θα είναι διαθέσιμες σε όλους τους Έλληνες».

Οι 4 νέες ψηφιακές υπηρεσίες που παρουσίασε αναλυτικά ο πρόεδρος του Κτηματολογίου, Δημήτρης Σταθάκης είναι οι εξής:

1)   Ολοκληρωμένη ψηφιακή διαδικασία για αιτήσεις, πληρωμές και παραλαβή πιστοποιητικών, διαγραμμάτων και αντιγράφων από τα Κτηματολογικά Γραφεία που έχουν ενταχθεί στον Φορέα.

2)   Ολοκληρωμένη ψηφιακή διαδικασία για παραλαβές, πληρωμές και αιτήσεις από τους δικηγόρους αγωγών, δικογράφων και άλλων πράξεων που συντάσσουν και  διακινούν για καταχώριση στα Κτηματολογικά Γραφεία του Φορέα.

3)   Ψηφιακή υποβολή συμβολαίων από τους συντάκτες τους για καταχώριση στα Κτηματολογικά Γραφεία του Φορέα.

4)   Αυτόματη σύγκριση τοπογραφικού του ιδιοκτήτη με το Κτηματολογικό Διάγραμμα- Αυτόματος προδικαστικός Έλεγχος που εξασφαλίζει την δυνατότητα εφαρμογής των δικαστικών αποφάσεων.

Με την ολοκλήρωση του μετασχηματισμού των υποθηκοφυλακείων σε σύγχρονα Κτηματολογικά Γραφεία υπό την εποπτεία του Φορέα όλοι οι πολίτες θα έχουν πρόσβαση στις παραπάνω ψηφιακές υπηρεσίες.

Παράλληλα, όπως ανακοίνωσε ο κ. Σταθάκης, στις αρχές του 2021 τίθεται σε λειτουργία η ηλεκτρονική πρόσβαση των επαγγελματιών (δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, μηχανικοί, δικαστικοί επιμελητές) στα κτηματολογικά στοιχεία (είδος ιδιοκτησίας, εμβαδόν, είδος δικαιώματος κτλ.) καθώς επίσης επεκτείνεται και η ηλεκτρονική χορήγηση σε όλα τα πιστοποιητικά που εκδίδονται από τα Κτηματολογικά Γραφεία του Φορέα. Σήμερα εκδίδονται τα 3 δημοφιλέστερα που καλύπτουν το 80% των αιτούμενων πιστοποιητικών.

Τέλος, εντός του 2021 ξεκινά και το μεγάλο έργο της ψηφιοποίησης του συνόλου των αρχείων των 390 υποθηκοφυλακείων, με ορίζοντα υλοποίησης τα 3 έτη και με χρηματοδότηση 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Υπολογίζεται πως πάνω από 600 εκατομμύρια σελίδες πρόκειται να ψηφιοποιηθούν.

Οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες του Κτηματολογίου είναι διαθέσιμες μέσα από την ψηφιακή πλατφόρμα του Δημοσίου Gov.gr καθώς και στην επίσημη ιστοσελίδα του Κτηματολογίου.