- ΑΡΘΡΑ

Η βία στα σχολεία

Γράφει ο Γιώργος Καμαριώτης

*Υπ/ντης 3ου ΕΚ Πειραιά (Δραπετσώνας)

Η βία στα σχολεία έχει χτυπήσει την πόρτα μας για τα καλά…

Δεν είναι μόνο η πανδημία…

Είναι το αποτέλεσμα

  • της δεκαετούς οικονομικής κρίσης
  • της (εδώ και πολλές δεκαετίες) κρίσης των αξιών (σεβασμός του άλλου, ευγένεια, αγώνας για πνευματική, πρωτίστως, ανύψωση όλων μας),
  • της αέναης προβολής-διαφήμισης της βίας (επίσης εδώ και πολλές δεκαετίες)
  • της έντονης κρίσης του θεσμού της οικογένειας
  • της προώθησης της χρησιμοθηρίας και του άμεσου αποτελέσματος
  • της θεοποίησης του δικαιωματισμού και της υποβάθμισης των υποχρεώσεών μας
  • της ισοπέδωσης του πολιτισμού
  • της απώλειας της εσωτερικής μας ταυτότητας σε πολλά επίπεδα

Όλων των αποχρώσεων οι συνδικαλιστικές οργανώσεις βγάζουν ανακοινώσεις καταδικάζοντας ΟΛΑ τα περιστατικά βίας από όπου και αν προέρχονται, αλλά εκεί στο Υπουργείο Παιδείας «μεριμνούν και τυρβάζουν περί πολλά» ετοιμάζοντας αξιολογήσεις επί αξιολογήσεων και απολύοντας με συνοπτικές διαδικασίες εφαρμόζοντας επακριβώς τη ρήση «πονάει δόντι, κόβει κεφάλι»

Παρόλα αυτά…, είναι μονόδρομος ο αγώνας για αντιστροφή αυτού του κλίματος γνωρίζοντας βεβαίως ότι «για να γυρίσει ο ήλιος θέλει δουλειά πολλή», ότι «τα (όντως) αγαθά κόποις κτώνται» και ότι αυτός ο αγώνας πρέπει να δοθεί συντεταγμένα και ενωμένα από όλους όσους αντιλαμβάνονται την κρισιμότητα της κατάστασης.

Προτάσεις:

  1. Επαναφορά των παιδαγωγικών μέτρων στην αμέσως προηγούμενη κατάσταση
    ( Εν έτει 2021 ο Διευθυντής έχει δικαίωμα να δώσει μέχρι … μία (1)! ημέρα απομάκρυνση από τα μαθήματα και μάλιστα θα πρέπει ο ίδιος να απασχολήσει (!) τον παραβατικό μαθητή (ο οποίος σε πάρα πολλές περιπτώσεις βρίθει αυθάδειας, ύβρεων και προπηλακισμών). Είναι τουλάχιστον προκλητική η διατήρηση τέτοιας (αντι)νομοθεσίας η οποία υποσκάπτει την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου! Επαναφορά λοιπόν στο μέχρι προ πενταετίας σύστημα ενεργειών εύρυθμης λειτουργίας κατά το οποίο ο Διευθυντής μπορούσε να ορίσει μέχρι 3 ημέρες (πραγματική) απομάκρυνση από τα μαθήματα, ο Σύλλογος Διδασκόντων μέχρι 5 μέρες και αν πάλι η παραβατική συμπεριφορά δεν βελτιωνόταν, ως ύστατο παιδαγωγικό μέτρο προβλεπόταν η αλλαγή Σχολικού περιβάλλοντος ).

Σε αυτόν τον αγώνα κανένας φορέας δεν περισσεύει… Όπως και κανένα παιδαγωγικό μέτρο! Μετά την άμεση επαναφορά, οποιοσδήποτε άλλος εκσυγχρονισμός θα είναι (όντως) προς βοήθεια της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου καλώς να έρθει.  ]

  1. Ενίσχυση των σχολείων με μόνιμους ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς.
    1. Σε σχολεία με αυξημένα προβλήματα (αυξημένη παραβατική συμπεριφορά μαθητών, κοινωνικοοικονομικά προβλήματα κλπ) είναι πραγματικά στενάχωρο η δουλειά που έχει κάνει ένας ψυχολόγος τη μία σχολική χρονιά να μην μπορεί να συνεχίζεται και την επόμενη και να πρέπει ο συνάδελφος ψυχολόγος (όπου και αν υπάρχει) να ξεκινά από την αρχή.
    2. Ο Κοινωνικός Λειτουργός θα έρχεται σε επαφή με τις οικογένειες των μαθητών (πρωτίστως και κατά απόλυτη προτεραιότητα της Α τάξης και των παιδιών που έρχονται στο σχολείο με μετεγγραφή) και θα εντοπίζει προβλήματα που χρήζουν αντιμετώπισης. Θα πρέπει να έχει δυνατότητες άμεσης πρόσβασης σε δομές (π.χ. επιμελητές ανηλίκων) και φορείς (π.χ. Χαμόγελο του Παιδιού, ΚΕΘΕΑ κλπ)
  2. Μέτρα θωράκισης των σχολείων από εξωσχολικά στοιχεία.
    1. Διασφάλιση με τη βοήθεια των τμημάτων Υποδομών των Δήμων ότι κανένας εξωσχολικός δεν θα μπορεί (δεν θα έχει την πρακτική δυνατότητα δηλαδή) να εισέλθει στον χώρο του σχολείου.
  3. Ορισμός όσο πιο διευρυμένου Συλλόγου Γονέων και κηδεμόνων γίνεται από την πρώτη μέρα του σχολείου.
  4. Περιορισμός των μαθητών της τάξης στο μέτρο του δυνατού. Τα μαθησιακά προβλήματα είναι αυξημένα, τα κοινωνικοοικονομικά προβλήματα απείρως πιο αυξημένα και η διαχείριση τάξης με μεγάλο αριθμό παιδιών σοβαρότατο πρόβλημα.
  5. Ενίσχυση των σχολείων με γραμματειακή υποστήριξη. Το σχολείο είναι φορέας που έχει εξαιρετική γραφειοκρατία! Όσο και αν παλεύουν οι συνάδελφοι Πληροφορικής (και όχι μόνο), οι υποδιευθυντές και ο Διευθυντής στα κενά των μαθημάτων, των εφημεριών και του λοιπού εκπαιδευτικού έργου που προσφέρουν, δεν επαρκούν. Η ενίσχυση των σχολικών μονάδων με γραμματειακή υποστήριξη θα συμβάλλει αποφασιστικά στην πρόληψη και στην καλύτερη διαχείριση κρίσεων εντός σχολικού περιβάλλοντος.
  6. Καλλιέργεια ήθους και αξιών όπως ο σεβασμός στο πρόσωπο του άλλου, η ευγένεια, η ανάγκη για πνευματική τροφοδοσία και επικοινωνία όλων μας και προώθηση αυτών ως αντιστάθμισμα στη βία και στην υποβάθμιση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας που προβάλλεται συστηματικά. Επικοινωνία με όλους τους φορείς που θα μπορούσαν να βοηθήσουν (Εκκλησία, Κέντρα Πολιτισμού, Ομοσπονδίες, Σύλλογοι κ.α.)

Υπάρχουν και άλλες προτάσεις που κατά πάσα πιθανότητα θα προσκρούσουν στον οικονομικό παράγοντα (ή/και στις προτεραιότητες που βάζει η εκάστοτε κυβερνητική πολιτική).

Δεν πάνε και πολλά χρόνια αγαπητοί συνάδελφοι, γονείς, γνωστοί και άγνωστοι συνοδοιπόροι στο χώρο της εκπαίδευσης που ακούγαμε το σλόγκαν «πρώτα ο μαθητής»… Δυστυχώς για ψηφοθηρικούς λόγους (όπως και η φαστ τρακ απόλυση του συναδέλφου που η ενέργειά του προφανώς έχει καταδικαστεί από όλους μας) «σκορπίζουμε ανέμους» και είναι απολύτως φυσικό να «θερίσουμε θύελλες»!

Όπως και να είναι το πρόβλημα έχει χρονίσει και μας έχει ξεφύγει! Και απαιτεί άμεση θέση και δράση, αναγνώριση (πρωτίστως) του προβλήματος και πολιτική βούληση για την αντιμετώπισή του.

alphavita

Facebook Comments Box